15 November, 2010 by , Nyheder

Fart på ideerne til tankefusion hos Fritz Hansen

Mandag i sidste uge var CradlePeople inviteret inden for hos Fritz Hansen til et crowdsourcing-setup: Stor virksomhed åbner for en aften dørene op for interesseorganisation, og får inspiration og sparring med en bred vifte af forskellige folk med det fælles skæringspunkt, at de alle interesserer sig brændende for bæredygtighed -og for Cradle to Cradle. Aftenen blev holdt i vanlig tankefusions-stil med navnerunde og workshops, hvor masser af spændende ideer kom på bordet. Læs opsamlingen med alle detaljerne fra workshopsne.

En holistisk tilgang til bæredygtighed
Det hele startede med lidt lækkert at spise og oplæg fra Fritz Hansens side, hvor der blev fortalt om virksomhedens værdier, produktion og materialevalg -og så selvfølgelig om tilgangen til bæredygtighed. Samlet stod et indtryk af en virksomhed med gode solide værdier, hvor bæredygtighed ikke bare er noget man “putter ovenpå”. Men derimod tager udgangspunkt i en ærlig og åben approach, hvor der måske ikke flyttes bjerge på en enkelt nat, men hvor man arbejder på at skabe transparens i produktion og materialevalg -og så stille og roligt implementere helstøbte og langsigtede forandringer i produktionen. En strategi, der i øvrigt i praksis nøje skal tage højde for at undgå kvalitetstab eller æstetiske kompromiser, og ikke blot skabe forandring for forandringens skyld, men hvor hele virksomhedens værdisæt bæres igennem enhver forbedring på det miljømæssige plan.

CradlePeople provokationer og nytænkning
Workshopsne efterfølgende bød på en masse snak og nye ideer og indfaldsvinkler. En gruppe lavede en analyse af FH’s holistiske tilgang og kom med inputs til, hvordan man ellers kan skrue en bæredygtig strategi sammen, der gør en forskel. To grupper så på, hvordan man kunne tage fat på at gøre Ægget til et Cradle to Cradle produkt, og lod ideerne til alternative materialer og produktionsmetoder flyde. En gruppe så på Fritz Hansen som helhed med de forskellige led i produktion og materialekæder, og kom med forslag til hvordan man med afsæt i virksomhedens værdisæt, kunne lave et helt nyt koncept: Et Fritz Hansen der tager ansvar for Fritz Hansen produkter for evigt -ved at anvende rennovation som et redskab til at skabe bæredygtig udvikling i produkter, der allerede er solgt og står i folks hjem. De to sidste grupper stod for at se mere radikalt på Fritz Hansen, og kom med ideer til hvordan man kan skabe forandring, der vender det hele på hovedet ved at bruge mere open source, tage forbrugerne ind i varmen, og tage mere modige beslutninger, som for eksempel at tage de giftigste farver ud af produktionen, og kommunikere stærkt og klart hvorfor man gør det -og dermed tage beslutningen om bedre og sundere indeklima for kunden. Der kom også ideer på bordet til en helt ny produktlinie og en ny til gang til kunden.

Tak for en fantastisk aften, hvor der blev skabt modige og innovative ideer for en stor virksomhed i Danmark. Og tak til Fritz Hansen for at invitere os inden for og for jeres generøse donation til organisationen.