20 December, 2012 by Sara Jörn, Cases

Case: H&M

Til februar introducerer H&M et globalt tøjindsamlings-initiativ, der sikrer genbrug af tekstiler.

I den seneste tid har tekstilbranchen været rimeligt meget hængt ud, og med god grund. Kemikalieskandalerne har ramt store virksomheder som GAP, Zara og H&M, og sidstnævnte har også været beskyldt for at udsætte medarbejderne i Bangladesh for urimelige arbejdsforhold.

Opmærksomheden ser ud til at have effekt, og flere store virksomheder i mode- og tekstilbranchen stiler mod en tiltrængt bæredygtig omstilling.

I sidste måned kunne vi fortælle om Pumas genbrugelige sportstøj og sko, og nu erklærer H&M, at deres mål er at “lukke loopet” for tekstiler, og at se affald som en ressource.

Desuden bliver H&M den første modevirksomhed, der tilbyder tøjindsamling i udvalgte butikker på globalt plan, og du kan fra februar 2013 aflevere dit tøj i alle danske H&M-butikker. Formålet er at mindske brugen af naturens ressourcer og at minimere mængden af tekstilaffald. H&M vil tage imod al slags tøj, og som tak for donationen vil du modtage en voucher på 15% på en valgfri vare for hver fyldt pose tøj, du afleverer. Det indsamlede tøj bliver derefter håndteret af H&M’s samarbejdspartner, I:Collect, som gør tekstilerne i stand til at blive brugt på ny.

Lanceringen af deres Conscious Collection, som er lavet af økologisk bomuld og recycled polyester, er yderligere et vigtigt signal om en mere bæredygtig ambition fra tøjgiganten. H&M er flyttet til at være med i en lille klynge af store brands, herunder Nike og Levi´s, som indser at business as usual ganske enkelt ikke længere er en mulighed.  I stedet satser man på at være så god som muligt på bæredygtighed. Det er en markant og vigtig ændring.